Opname voor RTL ‘Lifestyle Experience’
Stichting Oloonkolin Kenya komt op tv!

Voor het programma ‘Lifestyle Experience’ op RTL 4 werd voorzitter Vivian Mutindi geïnterviewd door presentatrice Iris Rulkens. Vivian is geboren in Kenia en kwam op haar twaalfde naar Nederland. Ze vertelde Iris over haar latere terugkeer naar haar moederland, toen ze de verschrikkelijke leefomstandigheden van de Masai-stam zag.

Ook Ton Smit kwam aan het woord. Hij is werkzaam in het Oogziekenhuis Zonnestraal in Amersfoort als oogarts en medisch directeur van het lasercentrum. Ton sprak over zijn ervaringen met de Masai in Oloonkolin en de noodzaak om een gezondheidscentrum te bouwen. Ben je benieuwd naar wat Vivian en Ton nog meer te vertellen hebben over de Masai en de ontwikkelingen in het dorp Oloonkolin? Bekijk dan het filmpje hiernaast.

Nieuwe ontmoetingen op de Pantindag

Oloonkolin Foundation op Partindag 30 september 2017

Met een paar man van de Foundation zijn we naar de Partindag gegaan. Een ontmoetings- en netwerk plek voor kleine goede doelen. We hebben daar verschillende workshops gevolgd over fundraising, met andere mogelijkheden voor fundraising en publiciteit on line, communicatie, onderwijs en nieuwe ontwikkelingen op het gebioed van water voorzieningen. Vooral dit laatste heeft veel nieuwe ideeën en contacten opgeleverd. Andere waterpompen en waterzuivering, meerdere manieren van boren en meer. Daarnaast vele nieuwe contacten met andere organisaties en daarmee nieuwe mogelijkheden voor de toekomst.
Een inetervieuw voor Radio El Mundo

Oloonkolin in actie bij Radio El Mundo.NL.

Radio El Mundo zond live uit vanaf de Partindag aanwezig. Vivian en David Muthengi, onze lokale partner in Kenya, waren er ook en maakten gebruik van de gelegenheid om een oproep te doen voor de bouw van een gezondheidscentrum in Oloonkolin. David vertelde over het leven van de mensen in Oloonkolin en de noodzaak dat het centrum wordt gebouwd. Ook vermaakte hij de luisteraars met spannende verhalen over de wilde dieren in en rond Oloonkolin. Een keer dacht hij 's ochtends vroeg na het opstaan dat zijn vriend gras aan het maaien was, tot hij ontdekte dat van zijn gewassen werd gegeten door een kudde olifanten.

Wij danken Radio El Mundo en de donateurs voor hun steun en bijdrage aan de bouw van het gezondheidscentrum voor Oloonkolin.

oloonkolin Partnerschap met Wilde Ganzen

Goed nieuws: op 26 augustus 2017 heeft Stichting Oloonkolin Kenya een partnerschap gesloten met Wilde Ganzen. Samen gaan ze een gezondheidscentrum bouwen voor de Masai van Oloonkolin. Daardoor krijgen de circa 10.000 inwoners toegang tot gezondheidszorg. In het centrum worden programma’s opgesteld voor oog- en gehoormetingen plus voor de behandeling en begeleiding van moeder en kind. Tevens wordt kennis verspreidt over gezinsplanning, gezond leven en hygiëne.

Marktkraam op Odiondag
Bewoners Odion helpen met bouw van gezondheidscentrum

Bewoners van de woonlocatie Odion Londenhaven in Purmerend helpen Stichting Oloonkolin Kenya met de bouw van een gezondheidscentrum. Deze bewoners hebben een lichamelijke, verstandelijke of auditieve handicap en staan dankzij Londenhaven midden in de samenleving.

Op 8 juli 2017 vond het jaarlijkse buurtfeest weer plaats in Londenhaven. Ditmaal stond het evenement het teken van Stichting Oloonkolin Kenya. De dag begon met een gezamenlijke fietstocht. De fietsers genoten langs de polder van het prachtige natuurgebied. De kinderen hadden veel plezier met elkaar op het springkussen en ze konden door Chantal Westerhoff de Ruiter geschminkt worden. Melissa Westerhoff heeft bij veel kinderen en volwassenen de nagels gelakt en er werden er Masai-sieraden verkocht. Ook ontstond er veel lol op de sjoelbakken en werd er in groepjes Jeu de Boules gespeeld. De avond werd afgesloten met een BBQ, muziek en dans.

De gemeenschap van Londenhaven haalde een mooi bedrag op om Stichting Oloonkolin Kenya te steunen met de bouw van een centrum voor eerstelijns gezondheidszorg. Wij bedanken hierbij Odion en de bewoners van Londenhaven hartelijk voor hun inzet voor de inwoners van Oloonkolin (http://www.stichtingoloonkolin.nl).

klikKonings dag 2017 in Cuijk
Koningsdag 2017 De Valuwe te Cuijk . Lees meer....

Koningsdag 2017 Cuijk

Op Koningsdag 2017 was Stichting Oloonkolin Kenya present in de wijk De Valuwe te Cuijk. Vivian en Soesma hebben met de verkoop van Masai-sieraden, koffie, thee en Surinaamse hapjes op de markt gestaan. Daarmee haalden ze geld op voor de bouw van een gezondheidscentrum voor de inwoners van het dorp Oloonkolin. De sieraden werden bewonderd en verkochten goed. De lokale zender WijkTV De Valuwe heeft ook bijgedragen aan een betere en gezondere toekomst voor Oloonkolin. We danken iedereen die Vivian en Soesma hierbij hebben ondersteund.

klikChantal en collegas doen de Mud Masters in Haarlem
April 2017 De collegas van Chantal doen een sponsorloop in Haarlem door de modder. Lees meer....

mud masters

Mudmasters Haarlem

Op 22 april j.l heb ik samen met een heleboel collega’s mee gedaan met de mudmasters. Het leek mij dan ook een leuk idee om mij te laten sponsoren voor onze stichting Oloonkolin om zo geld in te zamelen voor het gezondheidscentrum dat we willen gaan bouwen in Oloonkolin. Samen met een collega heb ik 150 euro bij elkaar gelopen tijdens de 6 km die we af hebben moeten leggen. Het was een zware beproeving, maar we hebben het voor een mooi en goed doel gedaan. Met dit bedrag willen we een bijdrage leveren aan de gezondheid van de inwoners van Oloonkolin, want ook zij hebben recht op een goede gezondheid en medische voorzieningen die dit voor mogelijk kunnen maken. Op dit moment worden er nog teveel inwoners ziek en komen te overlijden, omdat de medische voorzieningen 60 km verder op zijn en er geen goede transport mogelijkheden zijn. Tevens worden meisjes op zeer jonge leeftijd al zwanger van hun eerste kind.

Nu we ervoor hebben kunnen zorgen dat de inwoners schoon drinkwater hebben is onze volgende doelstelling dan ook om daar goede medische zorg neer te zetten die ervoor kan zorgen dat de eerste zorg gegeven kan worden die nodig is en dat er goede voorlichting gegeven kan worden over verschillende ziektes en het voorkomen van zwangerschappen op zeer jonge leeftijd.
Wij hopen dan ook dat we ons steentje hebben bij kunnen dragen aan een mooi gezondheidscentrum.

Dircoline van Ekeris en Chantal Westerhoff de Ruiter

klikKoningsdag 2016
Uiteraard namen we weer met een stand deel aan Koningsdag 2016. Het was een groot succes. Lees meer....

kon 27 april 2016

We stonden in het Vondelpark in Amsterdam. Het weer was goed en er was weer veel volk op de been. We hadden een mooie stand gebouwd, die veel belangstelling trok, niet in de laatste plaats door Jalli Lamin Kuyateh, die met zijn Kora (een traditioneel snaarinstrument) Afrikaanse muziek ten gehore bracht.

Wij richtten ons op de fondsenwerving voor het project WASH (Water, Sanitation, Hygiene), om de mensen (vooral de kinderen) in Oloonkolin een gezonde leefomgeving te bieden.

Ook in Oloonkolin gingen oranje ballonnen de lucht in voor onze koning.

Veel dank aan iedereen die ons gesteund heeft.

klikSponsorloop School De Waai in Cuijk levert Recordbedrag op
10 mei 2016

run Vandaag werd, onder grote belangstelling, de opbrengst van de sponsorloop “Schoon Water voor Oloonkolin” bekend. Dankzij de enorme inzet van de kinderen van Basisschook De Waai in Cuijk is een recordbedrag van € 7.969,19 opgehaald! Een geweldige beloning voor de stoere meiden en jongens in Cuijk die zich maximaal hebben ingezet voor de kinderen van Oloonkolin.

Met de opbrengst kunnen wij schoon water brengen naar een van de scholen in Oloonkolin. De meisjes daar hoeven dan geen lange afstanden meer te lopen om water te halen in de vieze rivier vol wilde dieren. Ze kunnen nu met hun moeder op school schoon water halen. De kinderen kunnen zo op school blijven om te leren en de moeders houden tijd over om te werken en geld te verdienen voor hun gezin. En iedereen is gezonder en de kans op verzuim door ziekte (infecties) is veel kleiner.

De bekendmaking van dit geweldige resultaat werd muzikaal opgeluisterd door Jalli Lamin Kuyateh met zijn Kora (een traditioneel snaarinstrument instrument). Verder was er een stand geplaatst met informatie over Oloonkolin en met Keniaanse hand- en kunstnijverheid.

Wij bedanken hierbij de kinderen en hun juffen en meesters heel hartelijk voor hun inzet voor de kinderen van Oloonkolin!!

klikSponsorloop Brede School Middenmeer geweldig succes
22 maart 2016
De Sponsorloop Oloonkolin Brede School Middenmeer, heeft het geweldige bedrag van € 6.036,91 opgeleverd.

run 22 maart 2016

Op dinsdag 8 maart hielden alle kinderen van de Brede School in Middenmeer hun sponsorloop “Wandelen voor Oloonkolin.”. Met een rugtas gevuld met flesjes water gingen de kinderen vol goede moet op pad. Op deze manier konden zij zelf ervaren hoe het is om een lange afstand te moeten lopen om aan schoon drinkwater te komen.

Er waren twee verschillende routes. De kinderen van groep 1 t/m 4 legden een afstand af van zo'n twee kilometer; de route voor de midden- en bovenbouw was zo'n vijf kilometer lang.

De kinderen van de drie scholen van De Brede School hebben het prachtige bedrag van € 6.036,91 bij elkaar gewandeld.

Op dinsdag 22 maart is de opbrengst, in de vorm van een fles water, overhandigd aan de penningmeester van Stichting Oloonkolin Kenya. Als bedankje kregen alle kinderen nog een kleine attentie.

De opbrengst draagt bij aan het aanleggen van een watervoorziening in het dorpje Oloonkolin in Kenia. Wij danken hierbij de kinderen en hun juffen en meesters heel hartelijk voor hun inzet voor de kinderen van Oloonkolin